September 17, 2014

Pantai Kelanang, MORIB


Edisi last minutes terjahan..semalam..
Follow my ex colleague picnic
plan asal ke Bagan Lalang
tapi disebabkan hujan ditambah hero kecit yg terlewat bangun
maka plan bn diverted to Morib saje..

First time terjah pantai ni
baru tau kewujudan nya di Selangor
ekekekkkk

pantai nya agak ke jauh dalam
(if driving takes abt 10mins)
tapi bila sampai ke destinasi rasa berbaloi2
tak perlu berebut parking
tak perlu berebut tempat melepak

bentang aje tikar di mana2 anda suka
sambil melihat view laut nun saujana memandang..
nak bawa khemah pun boleh aje
boleh aje dipacak di mana2 'port' yg sesuai

tak rugi yong!

jom jamu mata lihat betapa heppi yeppi hero tecit ni
main pasir!!
(baju mandi tak bawa so layan aje la versi separuh tak berapa bogel hero tecit ni..uhuhu)

 yeay!!! 
dah sampai!!
segar nye hirup udara laut
dah jom hidang food
kelaparan dah ni
time ni dah almost 2pm..
 hero tecit tu paling sebok
actually dia dah belasah food awal2 dalam keta
hihihihi
(seronok & jeles tgk org pacak khemah di mana2 sambil baring2 melayan angin laut)
 dah lama tak ke pantai
raba2 pasir dulu
amik feeling
 ommak aih..jari jemari sape yg montoks2 gebus2 ni
 tak dapat mandi
dapat main pasir pun  jadilah..
 nak bina istana pasir
tapi tak menjadi2
asik bina-roboh-bina-roboh aje 
lastly, enterprem sket muka ibu & anak
seronok nye dorang kat belakang tu...
dok dlm khemah sambil kuak-lentang-baring amik angin..
kite..?
tengok aje lah...sambil layan kejar2 si hero kecit disekitaran pantai..

Bye!

  

September 10, 2014

Penyeri rumah


Macam2 pesen dak tecit ni...

 sedap aje minum air orang...duduk bergaya atas meja makan
udah macam bomoh teropong aje lagak nye...
 pandai pulak nak bergaya dengan tudung...aurat terbukak tuuuu!!!
kena elak perkara tak di ingini begini aihh...awak tu lelaki sayang uiiii
 minum susu sambil tido atas dua kerusi sambil sangkut kaki atas meja makan
ko mampu??? hiks :p
 lately baju dengan seluar nak pakai sendiri
macam tak percaya ibu boleh buat yer...?
kesudahan nye 2 kaki masuk dalam 1 lobang seluar..
kih4 :p





September 5, 2014

Suami & Isteri............................



credit to both fb


Ngomel KakJade: aku bukan lah isteri yg baik..tp masih berusaha utk menjadi yg terbaik..walaupun untuk menjadi yg terbaik itu kadangkala banyak halangan & dugaan yg mendatang..moga AKAL ku yng SATU ini terus kuat untuk menghidari SEMBILAN NAFSU yg sering bertamu...yg sering mengganggu...uhuhuhu..
In shaa Allah..!

  



August 21, 2014

PETUA secara Islamik...Perlu tabah & tekad :)



Kurangkan Berat Badan Dengan Cara Islam ...
Rasulullah S.A.W  dikatakan tidak mempunyai lemak perut dengan kata lain boroi walaupun umur mencecah 63 tahun.  Baginda berkata bahawa obesity adalah punca segala penyakit.  Pendapat baginda sepakat di persetujui oleh pakar perubatan moden. Islam telah menyediakan penyelesaian dalam menangani apa masalah dan ini termasuklah macamana nak kurangkan berat badan. Anda hanya perlu ikut sunnah Rasulullah …

Berapa banyak nak makan?
Rasulullah S.A.W telah berkata bahawa perkara terburuk yang dibuat oleh anak Adam adalah mengisi perut. Rasulullah S.A.W telah mencadangkan kepada kita bahawa kita hanya perlu makan apabila lapar dan jangan sampai kenyang. Syukur Alhamdulillah Rasulullah tidak meninggalkan kita dalam kesamaran tetapi telah memberitahu berapa banyak yang kita perlu makan, dan berapa kurang yang perlu kita ambil. Perut mempunyai satu liter cecair, ini bermaksud berapa banyak  yang kita kena makan makanan yang mengandungi air hendaklah lebih kurang 333ml!!.

Berapa kali nak makan?
Mengikut sunnah tidak ada waktu pun kita dilarang makan kecuali waktu sembahyang dan puasa. Rasulullah S.A.W  dikatakan telah merendam kurma dan meminumnya pada waktu pagi iaitu masa bersarapan. Terdapat juga hadis yang mengatakan Rasulullah S.A.W makan salad selepas sembahyang asar.  Kita juga disuruh makan dulu jika makanan telah tersedia dan pada masa yang sama telah masuk waktu sembahyang isyak. Tidak waktu-waktu yang dihadkan, dengan kata lain makan apabila benar-benar lapar sahaja.

Macamana caranya nak makan?
Rasulullah S.A.W  telah berkata tentang cara duduk ketika makan “ Aku hanya duduk seperti hamba duduk dan makan seperti hamba makan”. Rasulullah S.A.W duduk diatas lantai ketika makan dan mengingatkan supaya tidak makan sambil bersandar atau ada penyokong diantara badan. Ini adalah kehebatan apa yang dikatakan oleh Baginda kita, apabila kita makan sambil bersandar , otot  dada dan belakang akan selesa dan relaks dan ini memberi kesan kepada postur badan  dan makanan yang ditelan. Posisi duduk ini adalah salah satu tanda rendah diri dan pengingatan kita kepada Allah yang memberi kita rezeki.


Rasulullah S.A.W makan dengan 3 jari, ibu jari, jari telunjuk dan jari tengah. Ini adalah untuk memastikan kita makan dengan kuantiti yang sedikit untuk menolong kita mengunyah secara sempurna menolong untuk mencernakan disamping mengelakan kita dari tercekik. Ianya juga dapat menolong kita mengetahui adakah makan itu panas atau tidak.  Ada sebab yang jelas mengapa kita dilarang untuk mengambil makanan yang terlalu panas.


Diharap anda semua dapat manafaat dari penulisan saya yang tak seberapa ini. – SUMBER

Ngomel Kakjade: berat badan dah naik mendadak2 pas beranak ni...kena kontrol pemakanan & rerajin work out ni..kasi nyah@bakorrrr itu lelemak berlebihan tersembunyi ni..uhuhuhu

August 20, 2014

Masalah...masalah...



Ngomel KakJade: syukur ...Alhamdulillah baru lepas 1 fasa yg paling mencabar di mana hero kecit bn suffered for 1 week due to viral infection...muntah2 ...cirit-birit tanpa henti selama seminggu...dimana aku juga diduga dgn perkara yg sama ditambah demam2 yang berlanjutan..1 fasa yg benar2 mencabar fizikal & minda melihat anak kecil diduga sebegitu...juga diduga dgn kesihatan hubby yg merundum nun jauh diperantauan...hanya doa tak putus2 utk yg Maha Esa agar kami terus dilindungi & dijauhi dari segala penyakit merbahaya dari diri kami....moga kami terus dikurniakan kesihatan yg tip top..berpanjangan ya Allah...In shaa Allah :)