November 24, 2014

2014: The Big Bad Wolf 24-Hours Non-Stop Book Sale @ MIECC, The Mines

Wharghhhh!!!
Nak...nak...nak!!
nak jugak terjah..!!
abeng...boleh yer?!




The World’s BIGGEST Book Sale
returns to the Klang Valley!

With every book at 75%-95% off retail price
and countless treasures awaiting to be discovered,
no hearty of the Big Bad Wolf should miss out!!

The Book Sale begins at 7.00am on 5 December 2014
and ends at 9.00pm on 16 December 2014!
Come and enjoy the 24 hours non-stop of fun with books!

Time
Begins 7am on 5 Dec
Opens 24 Hours Daily
Ends 9pm on 16 Dec

Location
Malaysia International Exhibition & Convention Centre (MIECC)
Jalan Dulang
MINES Resort City
Seri Kembangan, Selangor

(The Big Bad Wolf Book Sale is proudly organised by BookXcess)
BigBadWolfBooks.com

www.facebook.com/bbwbooks

November 20, 2014


Dalam mendidik anak-anak sebenarnya tiada formula khusus yang boleh diikuti atau diterapkan kerana setiap anak adalah makhluk yang luar biasa dan unik dan berbeza-beza antara satu sama lain.

Menurut Dato’ Dr Hj Mohd Fadzilah Kamsah dalam bukunya, 21 Kaedah Mendidik Anak Cemerlang, ilmu mendidik anak adalah satu ilmu kemahiran yang perlu dimiliki oleh ibu bapa sebagaimana perlunya mereka memiliki ilmu kemahiran rumah tangga, kewangan, teknikal dan agama.

Rasulullah S.A.W. telah menggariskan empat tahap mendidik anak iaitu:

Tahap Pertama: Anak yang baru lahir sehingga mumayyiz (enam tahun ) hendakkah kita banyak bergurau dan membelai mereka dengan penuh kasih sayang sebagaimana haiwan menjaga anak.

Tahap Kedua: Anak berumur tujuh tahun sehingga baligh(14 tahun)hendaklah kita mendidik mereka dengan arahan, disiplin dan beri tanggungjawab.

Tahap Ketiga: Anak berumur 15 tahun hingga dewasa (21 tahun ) hendaklah dididik dengan cara berkawan, bertukar pendapat dan hormati pendapat mereka selagi yang tidak bertentangan dengan syariat.

Tahap Keempat: Anak berumur lebih 21 tahun. Hendaklah para ibu bapa memberikan kebebasan bertindak selagi tidak bertentangan dengan syariat.Ibu bapa hanya perlu bertindak sebagai penasihat agar segala tindakkan mereka terkawal.

1. Kaedah Pesanan dan Arahan.
Pesanan dan arahan merupakan salah satu daripada kaedah yang disarankan oleh Rasulullah S. A. W. Anak-anak hendaklah dididik dengan dipesankan sesuatu terlebih dahulu. Lihat bagaimana reaksi mereka, apakah mereka boleh melakukannya hanya selepas sekali pesanan. Jika tidak berkesan maka hendaklah dipesan berulang kali tanpa merasa jemu dan bosan. 

Menurut pandangan pakar pendidikan kanak-kanak, anak yang pintar perlu diberi nasihat dan pesanan 200 kali tanpa bosan supaya mereka benar-benar memahami pesanan itu dan dapat bertindak dengan baik. 

Antara bentuk pesanan dan arahan kepada anak-anak :

• Mengenai solat di awal waktu
• Adab dengan orang tua-tua
• Adab dengan guru
• Adab dengan kawan-kawan
• Tugas harian di rumah
• Mengemas bilik sendiri termasuk meja belajar.
• Tatacara makan mengikut sunnah nabi
• Cara belajar yang berkesan
• Ingat sentiasa menutup aurat apabila keluar dari rumah
• Keselamatan jalan raya
• Tanggungjawab melindungi adik-adik.

2. Kaedah Bercerita
Kaedah bercerita menguatkan hubungan anak-anak dengan ibu bapa terutamanya kisah-kisah teladan daripada Al-Quran, kisah nabi dan sebagainya. Tujuan bercerita ialah untuk mendidik anak-anak secara tidak langsung melalui pemahamam minda bawah sedar mereka, menyampaikan maklumat dan menyerapkan pengajaran yang boleh dicungkil daripada cerita tersebut, mengerat dan merapatkan hubungan anak dan ibu bapa, anak-anak boleh menggambarkan di minda mereka dengan lebih jelas dan ini lebih berkesan bergantung kepada kemahiran pencerita.

3. Kaedah Soal jawab
Bersoala jawab denagn anak akan menggerakkan minda mereka. Ibu bapa yang cemerlang hendaklah sentiasa bersoal jawab dan mengambil tahu mengenai diri anak dan perkembangan aktiviti dan pembelajaran mereka. Kaedah ini hendaklah dilakukan secara berterusan dan tanpa mengira masa, keadaan dan tempat seperti ketika dalam perjalanan, di rumah, waktu makan dan sebagainya.
Ibu bapa hendaklah berusaha menjawab semua persoalan. Seandainya ibu bapa tidak tahu atau tidak pasti jawapan kepada soalan anak, jangan teragak-agak atau enggan untuk mengaku tidak tahu. Ibu bapa hendaklah memberi penjelasan atau jawapan kepada persoalan yang ditanya oleh anak daripada orang yang mahir dalam bidangnya.

Anak-anak kecil lazimnya suka bertanya soalan yang bertubi-tubi. Ramai ibu bapa yang tidak mengambil peduli keletah anak-anak ini. Tabiat ini tidak sewajarnya menjadi amalan ibu bapa kerana tabiat anak-anak yang bertanya itu sudah menggambarkan pembangunan minda anak-anka yang cemerlang. Jika ditangani dengan baik anak itu mempunyai potensi yang tinggi untuk menjadi anak cemerlang.

4. Kaedah Merujuk Pengalaman Lalu
Pengalaman yang positif boleh dijadikan teladan, pengalaman yang negatif boleh dijadikan sempadan. Pengalaman ini elok dibuktikan dengan gambar, dokumen atau barangan peninggalan yang terlibat. Ini kerana pengalamna ini amat mudah untuk menjelaskan mesej yang ingin kita sampaikan dan mudah pula dijadikan iktibaroleh anak-anak. Pengalaman anak-anak itu juga penting. Kaitkan apa perlunay mereka berwaspada denagn peristiwa pahit yang telah mereka alami atau peristiwa manis dan kejayaan yang pernah mereka kecapi.

5. Kaedah Nasihat dan Teguran
Berilah nasihat dan teguran kepada anak-anak dalam hal akidah, ibadah, akhlak, tanggungjawab, kesihatan, suci hati dan erti kesusahan. Kaedah ini sangat penting dan ia berbeza dengan kaedah pesanan dan arahan. Ini kerana nasihat dan teguran tidak boleh dibuat setiap hari atau setiap masa kerana anak-anak akan mudah merasa jemu dan bosan.

Ketika mendengar nasihat dan teguran daripada ibu bapa, anak hendaklah dilatih supaya memandang wajah kedua-duanya atau tunduk.

6. Kaedah Bermain dan Bergurau
Cuba tanya diri anda, berapa kerapkah anda bermain-main dan bergurau-gurau dengan anak-anak anda? Terdapat pelbagai kaedah untuk kita bergurau dengan anak-anak ketika sedang bermain, beriadah mahupun bersukan. Matlamat bergurau dengan anak-anak ialah untuk menggembirakan hati mereka.

Mengikut kajian psikologi, apabila anak berasa gembira dan disayangi, mereka akan menjadi anak yang berdisiplin dan berakhlak yang baik. Tetapi jangan pula bergurau melampau batas seperti bermain dan bergurau berlarutan sehingga meninggalkan ibadah wajib dan tugas yang lebih penting.
Bapa juga tidak manis bergurau atau bermain dengan anak perempuan yang telah meningkat dewasa. Begitu juga ibu tidak manis bermain dengan anak lelaki yang telah meningkat dewasa. Perlakuan tidak manis ini jika tidak diikat oleh iman yang kuat, sering berlarutan sehingga boleh menyebabkan berlakunya sumbang mahram.

7. Kaedah Latihan yang Berterusan
Anak yang cemerlang perlu dilatih secara praktikal dan berterusan. Kaedah ini juga disarankan oleh Rasullullah S.A.W. Anak kita memang cemerlang tetapi perlu dilatih secara praktikal dan berterusan. Kaedah latihan boleh dibahagikan kepada beberapa ciri diantaranya :-

a) Jantina
Ibu bapa hendaklah memberi tugas kepada anak-anak sesuai dengan jantinanya seperti tuga yang berat dan kasar diagihkan kepada anak lelaki manakala anak perempuan kepada kerja-kerja dalaman yang lebih ringan dan sesuai dengan watak keperempuanan mereka. Bagaimanapun tidak salah jika anak lelaki diajar dan diasuh melakukan pekerjaan yang sering dilakukan oleh orang perempuan seperti membasuh pakaian sendiri, menyidai pakaian, melipat pakaian, memasak, membasuh pinggan dan sebagainya.
  
b) Usia
Pengagihan tugas juga perlu diagihkan mengikut usia. Anak yang berusia di bawah enam tahun belum boleh diberi tanggungjawab yang serius. Tahap tanggungjawab boleh ditingkatkan apabila usia mereka meningkat dan mengikut kesesuaian waktu.
Jangan lupa memberi pujian dan penghargaan kepada anak setelah mereka berjaya melakukan sesuatu pekerjaan itu. Namun jangan berlebihan kerana bimbang anak itu akan bersifat takbur.


Sumber majalah Wanita November 2005 oleh Noraishah Ismail

November 14, 2014

Jeruk Kedondong Asamboi Berapi


Lately sini sana sinun demam virus jeruk mangga asamboi ye tak?
Dah jemu mangga jeruk so selera tekak bertukar pula kepada lain buah
kedondong...nanas pun aku layan..apple..sume buah dah aku ber-eksperimen 'menjeruk'kan mereka...
hihihi


 mudah aje cara membuatnye
KEDONDONG, SECUBIT GARAM, ASAM BOI (separuh diracik2) & GULA
perap lah seberapa lama yg mahu
tapi akak ni gelojoh..tak sampai sepuluh minit dah tinggal separuh bekas ku bedal!
whahahaha!!

 buat 2 bekas..makan sikit2..kununye..tak sempat simpan seminggu pun
tinggal bekas aje selebih nye...ngehehehe
 air detox @ infused water pun akak layan..
sedap pula layan time cuaca panas2 ni kans...
aku lihat air detox ni pun dah jadi viral di FB, whats app , IG etc..
banyak khasiatnya..
rasanya semua orang aware the benfits rite?
boleh jer terjah SINI
 bila mood rajin
memasak je kerja nye..
resepi asal from my mom..
 tak tahu nak kasi nama apa ya?
 TELUR KENTANG PAPRIKA ASMARADANA 
aci tak?
hahahaha!
ada 3 lapisan..
lapisan bawah sekali - kentang sagat dicampur rempah (apa2 rempah pun ok ikut citarasa tekak) & minyak zaiton (terap2 di acuan kemudian tuangkan lapisan tengah & atas) 
lapisan tengah & atas: telur, garam, gula rempah sup siam, seasoning, daun sup & daun bawang.
bakar aje pun..selama 15 mins..
makan sebiji kenyang tergolek2
(mode membaking boleh refer to photo 3rd fm bottom ya)

Sekian.
:)



November 6, 2014

Things the salesman won't tell you

Extra Knowledge

SOURCE: CLICK2 

Buying a car is a lot like concluding a business deal and as such, should be treated that way.


When buying a car, whether new or used, it’s best to ask as many questions as possible to familiarise yourself with what you might have to deal with later on. That being said, regardless of how well a particular question is masked, there are certain things salesmen would never ever divulge. That’s because they don’t want to dash their hopes of you buying their product.

Even if there are glaring problems with a certain vehicle, most will try to steer clear of informing you of them lest you change your mind and walk out the door. So, here are a number of questions you shouldn’t ask sales people and instead get your information form the Internet or from actual owners.

Petrol consumption
Even if it’s in the brochure, when driving in real world conditions, it’s very rare that any vehicle is able to achieve the claimed fuel consumption figure as per the manufacturer’s tests. Most of these tests are conducted in a controlled environment and under favourable conditions. Depending on the model, sometimes, real world fuel consumption figures differ greatly from that of the manufacturer’s claims.

How safe is it?
The usual answer is  - it is extremely safe. While that might be true for certain cars, to be absolutely sure, check with the relevant crash safety testing organisations such as the ASEAN NCAP. Vehicles that offer the best occupant protection are awarded a maximum of 5 Stars.

What are the servicing costs like?
Even if maintenance costs are a little higher than that of rival makes, they aren’t going to tell you that. As such, do your research online or contact someone who has owned such a vehicle and he/she will tell you how much servicing it will actually cost. Also, they will be able to notify you of service centres that offer the best service possible.

Will it have good resale value?
Again, this is something they wish you wouldn’t ask, especially if the vehicle in question isn’t Japanese. If the vehicle has just been launched, it will be very difficult to estimate how much it will cost a few years from now. If it is a used car however, the simplest thing to do is to open up a classifieds magazine, such as Motor Trader, and look up similar models of vehicles from the same manufacturer. That will give you some indication as to how much it will cost later on, should you choose to sell it. Else, you can ask a seasoned vehicle appraiser and he will be able to give you a good estimate.

For the latest news, reviews and features visit the Motor Trader website at www.motortrader.com.my.




October 30, 2014

2 TAHUN SUDAH...

Throwback ::01.10.2012~01.10.2014 (entry terperam)
...2 tahun yg lalu...


Aku..insan yg amat2 bersyukur pada-Mu Ya ALLAH...


Perjalanan melahirkan HAKIM amat cepat & mudah...berkat doa IBU, SUAMI, ADIK-BERADIK, SAUDARA-MARA, JIRAN-TETANGGA & SAHABAT-HANDAI semua. Alhamdulillah Allah memudahkan segalanya...


Perjalanan melahirkan HAKIM amat mudah walaupun aku mengalami contraction yg agak keras selama melebihi 24jam yg membuatkan aku tidak betah duduk-bangkit disertai muntah2 yg tak henti2.

Perjalanan melahirkan HAKIM amat menyentuh kalbu..kesakitan,keperitan dengan ujian demi ujian yg ditanggung selama 34 minggu beliau dlm kandungan hilang begitu saja sementelah melihat sahaja wajah gebunya hadir ke dunia...

Perjalanan membesarkan HAKIM amat beharga dan memberi sentuhan yang sukar ditafsir dikalbu..sesuatu yang indah yang ALLAH kurniakan kepada diriku & suami.

Moga ALLAH sentiasa mempermudahkan perjalanan kami suami isteri membesarkan permata yang bernilai ini.. satu anugerah terindah dari ALLAH S.W.T.

IBU & AYAH sentiasa mendoakan yang terbaik untuk HAKIM kini dan selamanya...

Moga HAKIM membesar sebagai anak yang SOLEH, Beriman, Berilmu, Bertakwa, baik budi pekertinya, yang sentiasa membahagiakan hati IBU & ayahnya..yang sentiasa disenangi masyarakat disekelilingnya...moga terus membesar sebagai anak yg cemerlang & gemilang yang sentiasa dibawah limpahan rahmat, kasih-sayang & keberkatan dari ALLAH S.W.T.

AAMIIN... :)