July 9, 2009

PPSMI dimansuh 2012

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

PUTRAJAYA - Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik di sekolah kebangsaan akan dilaksanakan dalam Bahasa Malaysia berkuat kuasa pada 2012.

Beliau yang juga Menteri Pelajaran berkata, pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik di sekolah jenis kebangsaan Cina dan Tamil pula akan dilaksanakan dalam bahasa ibunda mereka.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Frankly..i'm not so happy to hear tis..

kesian plak aku ngenangkan nasib pelajar SPM 2012 nanti
byg kan setelah penat lelah selama setahun di tgktn 4 belajar dlm silibus BI
tup..tup..tgktn 5 silibus ditukor kpd BM
korang rase..pening2 lalat x pelajar2 tuh nk catch-up & re-call?

bg aku..byk aku nmpk keburukan dr kebaikannye
satu kerugian kpd pelajar itu sendiri jugek
kerana
penguasaan BI akan terus berada pd tahap yg lemah
bygkan betapa tension nye adik2 kite di menara gading nnt
betapa kursus2 profesional spt Engineering, Medic etc wl be in English
bg aku pendedahan awal dr secondary school adalah amat2 berguna

so bg mana mahu melahirkan bangsa Melayu yg maju??
mahukah kita melahirkan graduan yg memiliki ijazah yg
kurang kualitinya kerana masalah penguasaan bahasa?
sdg kan bahasa bekas penjajah ini
kini begitu mendominasi di arena antarabangsa??

bebanan penguasaan bahasa
bkn lah alasan kpd pelajar terutama pelajar di luar bandar
kerana jika mereka trus focus & komited pd pelajaran
aku x nmpak apa2 kelemahan pon..
(aku dulu pon primary school di luar bandar jugek oke..
& stay ngan nenek..tp aku berusaha nk majukan diri..
then belajo BI bsungguh2 xmo ketinggalan jauh..bkn ler
nk memuji diri sendiri..tp kalu nk maju..kene lah usaha lebih)


cumenye..
bebanan mungkin hanya pd pelajar yg malas
yg tiada usaha utk memajukan diri...!!
tepuk PP.. jgn lah asek bermimpi2 & memanjekan diri..!!
okes adik2..!!
yg rugi..diri sendiri..!!
majulah MELAYU utk negare..! ;)

Xtra Ngomel: nape perlu mmbazir..?? x ke 1 pmbaziran utk mengolah & mencetak semula buku2 pelajaran kpd BM..huh :(

No comments: