July 24, 2009

Puasa dijangka 22 Ogos & Aidilfitri 20 September

Sesambil ngunyah laksa terbeliak bijit mato akok bile tebace biter nih kat Berita Harian arini.

Owhhh...makenye Hari Raye ari jatuh pd hari Ahad..loL..

bestttttttt...!!!


yabedabedu dpt ler cotik lamo2 sket *wink*

err..errr...mike sume pose dh ganti abes lom? :p

ni akok kerat2 biter utk tatapan umum..

KUALA TERENGGANU:
Umat Islam di negara ini dijangka mula berpuasa pada 22 Ogos ini dan menyambut Aidilfitri pada 20 September depan iaitu selepas berpuasa selama 29 hari.

Timbalan Mufti Terengganu, Abdul Halim Awang @ Alias, berkata umat Islam berpuasa pada 22 Ogos kerana anak bulan Ramadan dijangka tidak kelihatan pada petang tarikh melihat anak bulan pada 20 Ogos ini.

Pengiraan mengikut hisab itu bagaimanapun tertakluk sepenuhnya kepada pengisytiharan yang akan diumumkan Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja pada tarikh berkenaan.

"Berdasarkan kiraan falak, anak bulan Ramadan tidak akan wujud pada hari rukyah iaitu 20 Ogos kerana tidak cukup syarat kematangan berikutan jarak antara waktu berlakunya ijtimak atau detik pemisahan antara bulan Syaaban dan Ramadan adalah satu jam sebelum Maghrib," katanya ketika ditemui pada Seminar Penghayatan Ramadan di Auditorium Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu (JHEAT), Kompleks Seri Imam, di sini, semalam.

Mengulas penentuan tarikh menyambut Aidilfitri, Abdul Halim berkata, ijtimak Syawal dijangka berlaku pada jam 2.44 pagi pada hari rukyah 29 Ramadan bersamaan 19 September dengan usia anak bulan mencapai lebih 16 jam.

"Berdasarkan kaedah diamalkan di negara ini, anak bulan Syawal dijangka wujud dan boleh kelihatan pada petang hari rukyah dan jika kaedah itu diguna pakai, umat Islam di negara ini dijangka menyambut Aidilfitri pada hari Ahad, 20 September," katanya.

Sumber: Berita Harian-24Julai2009

4 comments:

said...

ahkok....

dah abis ganti pose lom?
kkekekke

rasp said...

tak sabar rasanya hati nak menyambut posa nie....moga2 i nie kurus la skit kannn hehehehe

GREENJADE said...

yanie-hehe tgh gigih nk ngabehkan saki baki nih uhuhu :p

GREENJADE said...

rasp-tu arr kan..time yg sesuei utk kurus kan bodi kans..hehehe

go go caiyok :D