July 9, 2010

Trauma yg berhantu

Sedang leka mmbaca online news, tetiba SKYPE aku tlh di BUZZy BUZZZyy oleh seorang sahabat lama.

sahabat : wei Tin, ade petua or ape2 info utk ilangkan trauma dok?
(baguih punye membe salam tadak helo helo tadak terus tanye soklan cepuk cemas nih aihh)

aku: nape? wat wrong wit u 'kobing'? ape yg mengganggu pulok?
(panggilan 'manje' utk si minah nih sjk zmn blajo kt U dulu hehehe)

sahabat: psl kisah lama aku tu lah...pot pet pot pet bla bla..aku jd benci ngn diri sndiri nowdays.aku x dpt fokus!aku nk larikk!

aku: LoL..larik pi mane pulok? pulau tikus? pulau pinang? cehh!!

sahabat: wei serius nih. am so depress now! serabut!

aku: uhmm..rilek rilek beb..Istighfar byk2! aku nih idak le pndai mane nk kasi petua..tp 1 thing jek yg aku gunapakai yg aku belajar dr incek hubby aku sjk aku kawen. kawal diri buang bintik2 hitam yg lepas2 & create territory baru..jgn kasi bintik2 tu masok even setitik pon dlm wilayah baru kita. cuba!usaha sungguh2!doa!tawakal! damba pd Allah sgguh2!

Trauma memang menyakitkan & melemaskan. Aku amat2 memahami keadaan si sahabat. Trauma yg mungkin menghantui seumor idup beliau. Yg selalu bgantung kpd pil penenang /antidepres wpon kerap kali ditegah utk menghidarkan tabiat pengambilan pil2 itu.

Malah aku satu tika dulu juga mengalami trauma yg agak teruk yg sering menghantui diri. Aku jd takut pd kegelapan. Aku jd takut utk melelapkan mata. Aku jd tdk yakin utk berseorangan. Malah aku mengalami masalah insomnia yg teruk. Aku pernah tdk tidur selama 4 hari berturut2. Kerana..aku terlalu takut akan termimpi akan 'trauma' aku itu.

Syukur slps berumahtangga hidup aku semakin tenang & teratur..incek hubby byk mmberi semangat & jalan penyelesaian. Setiap masalah ada solutionnya. Ya aku sudah dpt jawapan nya. Dulu minda aku terlalu terutup..aku sgt takut & sgt2 tdk gemar bkongsi masalah peribadi dgn org lain. Tp..syukur incek hubby kini menjadi tempat meluahkan rahsia2 yg terpendam yg sgt menyakitkan jiwa.

Kobing..jgn takut..!! keluar dr kepompong..!! Luahkan & bw berbincang dgn org terdekat yg ko percayai jgn terlalu menyimpan kerana boleh memudaratkan diri! Lwn perasaan takut! Kuatkan semangat!

Bg aku apa yg aku alami apa yg aku belajar FOBIA/TRAUMA HARUS DILAWAN JGN DIHINDARI!!

Cheer up!

~ihsan incek gugel~

No comments: