September 26, 2013

Jengok2 kebun seciput ku

 hahaha dah macam hutan belukar rupa paras kebun mini ku
penuh dedaunan hihihi
(haiiihhh bila lah aku nk set up cantik2 ni yer? hmmm)
pokok sawi
terobek2 daun nye diragut si burung 'ciak rumah' 
kut korang vegetarian pun jgn le attack sayuran ku uhuhuhu
tapi takpe...bersedekah kata nye..
 sedih nye..
sedap sangat ke sawi ni sampai terkoyak-rabak diragut deme2 tu
ini kerja burung2 (bukan burung belaan ye) 'ciak rumah' yg bertandang 
di depan porch rumah ku setiap pagi
 alemak pokok kari 
macam sakit pinggang aje
senget benget dah ye
 bayam
dah banyak kali menuai bayam2 ni
campur kan dalam nasi si hero tu dah byk kali
suke dia..


10 comments:

QueeN TerataI said...

ada juga kebun mini.. queen ape pun xde.. hehehe

amirah said...

waaa...bestnya tanam sayur sendiri. kami pun ada tanam juga tapi semua mcm merajuk je. huuhu

Puan Kutu said...

Bestnya tanam syur sendiri.wpun sikit tp byk manfaat,bagus belum kena racun perosak..sihat la si hero tu dpt sayur fresh kan

Ietams said...

cantik & kemas je kebunnya ha..
siap tanaman sayur-sayuran lagi,
beli benih ke sayur bayam & sawi tu?
ishh ni yg bersemangat nak tanam sayur juga kat rumah ni

Nafira usof said...

rajinnye bercucuk tanam~
segar2 jugak nampak pokok2 tuh~

GREENJADE said...

QT - hehe rasa rugi tanam bunga takde hasil so bertukar pd sayuran pulak..hihihi

GREENJADE said...

Amirah - susah jugak nk menten jaga n siram pokok2 ni kan sis...sebab tu kdg2 pokok merajuk uhuhu

GREENJADE said...

letams - a ah sis..beli benih aje. sila2 sis..sayuran ni seronok tanam sbb short term dh dpt hasil hehehe

GREENJADE said...

Nafira - kdg2 pokok2 tu kecut jugak sis bila lupa nk siram..kena maintain rajin uhuhuhu

GREENJADE said...

PuanKutu - hehe tu ler konon nk elak sayur yg dh tercemar racun perosak..gigih bercucuk tanam hehehe