November 22, 2008

Aku Dan Menara Condong Telok Intan

Tak pernah tergerak dihati utk posing dpn menara nih wpon got few times gak aku passed by teluk intan town ..ntah camne arituh aku sendiri yg ajak adek angkat aku si Atika bw aku ke sana nk feel experience sndiri how does its looks like and nk ukor bape degree condong dia tuh..hehehe :p

Puas gak lak sakan beposing di dpn & inside the tower tuh..byk benda yg aku xtau psl tower nih at last terungkai & tjawab gak..

Anyway here lil bit some facts about this menara condong heh...


When it was first built in 1885, it was then known as the Clock Tower-mainly bcoz of its function of telling the time, a role which is still maintained till to-date.. When nature takes its course however, the tower leaned over to the west side, thus earning the name Leaning Tower of Teluk Intan, taking the cue from the famous leaning tower in pisa, Italy. Menara setinggi 25.5m ni berbentuk mcm pagoda & tlh dibina pd 1885 by Leong Choon Choong,sorang kontraktor Cine.

Namun, aku pon pelik gak when went inside wat we;ve found ketinggian tower dr dlm tuh hanyalah kira-kira setinggi 3 tingkat aje whereby the information told 8 level...magic kan..? Niway..sbg anak Perak aku tumpang berbangga coz ia still berdiri megah sebagai satu binaan bersejarah & akan terus menjadi satu daya tarikan pengunjung ke Teluk Intan...



Ayukk..jommm lah ke sana..jommm...!!

2 comments:

[yAN!e][pUTraJAya] said...

sib baik menara tu tak condong atas kak tinie

kekkekke

nice edit.....santek photo2 nyer

=]

My Green Jade said...

iskhh akok le yg angkat kasi tegak tuh..napok dak..kan dah x condong tuh cuber tingok jeling2..napok dok? kehkehkeh =))