May 28, 2013

Tips Bercakap dengan anak


Bila anak makin membesar ni byk benda yg perlu digeladah dikorek2 utk bekalan membesarkan anak..
Aku tertarik dengan pendekatan di bawah..memang kadang2 bila berkata2 kita terlupa..dengan siapa..
bercakap mengikut 'citarasa hati'..kadang2 kita terlepas kata2 yg tak sepatutnya..

setiap tutur kata yg terlepas akan didengar, disimpan dlm memori & dipraktik oleh si anak..
belajar melalui teladan.. katanye..
baik acuan nya maka baik lah hasil nye..
bak kata baik tutur kata nya maka berhemah berbudi pekerti lah sikap si anak
jika sebaliknye..makanya keluarlah pepatah 'bapa borek anak rintik'..gitu ;)

doa ku moga dpt mendidik anak dgn sebaik2nya & menjadikan zuriat kami ini membesar sbg anak yg soleh..yg sentiasa membahagiakan ibubapa nya hingga ke syurga :)
Aamiin... :)

Kredit to fb/ibubapacemerlang atas info yg sgt2 berguna ini..









































16 comments:

atuk said...

Assalamualaikum

terima kasih

Nafira usof said...

tips yg bagus nih.. zura pon kadang2 selalu cakap lepas jer.. kena perbetulkan diri sendirik lepas nih..
mekasih..:)

Mama Hanim said...

salam cik puan tinie.. sihat ke?

info bagus tu, tq sudi share.. baby cmne? semoga cepat besar bagai juara ye..hehe.

QueeN TerataI said...

BTL TU.. kdg2 mmg ckp ikut suka je kan...

Puan Kutu said...

terelpascakap tu perkara biasa.klu anak2 ikut nak salahkan anak.kena cermin diri dulu la kan

Balqis Nazid said...

Bagus tip ni...
Geram bila tgk mak2 yang cakap kasar ngan anak2 ni isshh.... Anggap anak kawan..

m.u.l.a.n said...

terkadang terlepas jgk suara tarzan di rimba ni...

Bazilah (^0^) said...

thanks for sharing kak. Betul2 skrg ni nk ckp mmg kena cover2 walaupun anak kecik tak phm lg tp dorg ni simpan je dlm kepala huuhu

GreenJade said...

atuk - W'salam..sam2 tok.. :)

GreenJade said...

NAfira - hehe biase le sis kadang2 kite ni ade angis pus2 nye hihihi..moga kite berubah kpd yg lebih baik

GreenJade said...

MamaHanim - hehe baby dh membesau sbg johan doh ni..moh le kite gather2 moh

GreenJade said...

QT - kan...sis..biase le mulut ..ade aje bende nk diluah kan ehehhe

GreenJade said...

PuanKutu - betui3 sis. jgn le pulak mak borek anak bintik2..kan kan..hihihih

GreenJade said...

BN - itu le makwe uit..kite pung nyampah tgk mak pak yg camtu..mane lah anak x follow pangai busuk tu..kan..kan..hehehehe

GreenJade said...

mulan - hehehe biase le kak..tarzan pun ade musim2 ..terkeluar gak vokal halus dia hihihi

GreenJade said...

BAzilah - itu le kan BAzi...dr kecik le kite nk kena corak yg baik2 kan.. :)