August 22, 2013

Mahal Sangatkah Cuti Tanpa Gaji?

Share & ubahsuai dari: Gen 2 IIUM Alumni 9197


Mahal sgt kah cuti tanpa gaji, demi anak2..

... Kalau dulu, ayah je.. Tp sekarang, kadang2 isteri pun balik lewat...

Anak2 redha di tempat org... Belajar, bermain... Riang... Kongsi makan dan kongsi penyakit... takpe, KLINIK ADA!!

Sepanjang di tempat kerja, anak2 di rumah pengasuh/taska rindu kat kita... Rindu ayah... Rindu mama..
Tp... Nak ckp rindu x reti... Nak tulis surat, xreti gak... Jadi, bila kita ambil anak jam 6:00 ptg, diulang, 6:00 ptg, saat anak nampak mama dan ayah dia, anak kita tekad... Dia nak mama tgk dia... Nak ayah dukung, peluk dia... Dia buat perangai... Nak makan sndri... Nak itu... Nak ini... Nak dukung... Tumpah air.. Kerna hanya bahasa PROTES dan BUAT PERANGAI shj yg anak2 tahu utk bgtau yg... "Mama saya rindu n sayang sgt kat mama..."

TAPI.....
Apa kita buat...

Bila anak2 bising... Kita marah...

Bila anak2 main... Kita herdik...

Dia nangis, kita jerit "DIAM!!!!"

Dia suruh ajar... Kita jawab "AYAH NAK TGK TV, FAHAM!!!!"

Dia tumpahkan makanan/air kita tengking seolah2 dia sudah cukup matang...

Sedih hati seorg anak yg rindu mama... Yg rindu abah... Yg rindu pelukan ibu... Rindu dukungan abi...

Adakah duit boleh ganti kasih sayang?

Adakah mainan berlambak2 boleh ganti saat bergurau senda sesama keluarga?

Adakah masing2 makan kat luar boleh ganti nilai makan bersama...

Fikir2 kan sahabat...

Fikir ayah ibu yg mulia..


Ingatan bersama...moga kita berubah kepada yg lebih baik dan menjadi ibubapa mithali/teladan pada anak2 kita..bakal generasi masa depan kita..


















Ngomel KakJade: Cara kita melayan ibu bapa kita mempengaruhi cara anak kita melayan kita. Maka itu, tunjukkan contoh yang baik, bagaimana sikap kita terhadap ibu bapa kita. Sebab apa yang kita buat itulah yang kita dapat, (ada-beri-dapat). - Prof Dr Muhaya

14 comments:

QueeN TerataI said...

kalo psl anak queen mmg sanggup cuti tanpa gaji.. hilang kerja blh cr lain.. hilang anak x dpt nk ganti yg lain

JunAina said...

Sangat tersentuh bagi ibu bekerja seperti saya. Harap dpt perbaiki diri jadi ibu yg lebih baik.

Balqis Nazid said...

Insyallah kak jade boleh jadi ibu yang baik untuk anak yang soleh macam Hakim...

Nafira usof said...

huhuhuhu.. terkesan sgt dengan n3 ini.. sebab zura selalu gak marah anak2 bila dia buat perangai time kita sibuk masak lepas balik keje.. huhuhuhu.

moga zura terus di beri kesabaran olehNYA dlm mendidik anak2.. huhuhu

Puan Kutu said...

entry yg sgt terkesan..tersentuh hati baca

ummiross said...

Yelah kan Greenjade, anak2 perlukan perhatian sebab tu kadang2 mereka meragam agaknya.
Demi anak2, kita kena lebih prihatin kan..

Shakina Farhan said...

Agree!

GREENJADE said...

QT - setuju tu queen

GREENJADE said...

JunAina - sama lah saya sis. byk lg perlu belajar rupa2 nya dlm mendidik anak ni :)

GREENJADE said...

Balqis - InsyaAllah..Aamiin :)

GREENJADE said...

Nafira - moga2 sama2 dpt manfaat n berubah kpd lebih baik kan Zura :)

GREENJADE said...

PuanKutu - tersentuh..terpana jap..byk menyedarkan artikel no kan.. :)

GREENJADE said...

ummiros - betul tu ummi..kdg2 kita x sedar anak meragam perlukan more attention..ye tak ..hehehe

GREENJADE said...

Shakina - saye pun :)