July 31, 2013

Adab mengejutkan anak yg sedang tidur..


Cara atau adab mengejutkan anak yang tidur, tidak kira anak yang masih bayi, kanak - kanak , remaja atau dewasa.

1. Beri salam kepada anak yang sedang tidur.

2. Sentuh hujung ibu jari kakinya dan goyangkannya perlahan -perlahan.

3. Panggil namanya dengan lembut dan teruskan menggoyang kakinya.

4. Kalau masih belum sedar, kuatkan sedikit suara dan goyang badannya.

5. Teruskan memanggil namanya dan panggillah sayang, manja atau anak.

6. Kejutkannya sambil memujinya contoh: Bangun sayang, anak umi yang baik, anak umi yang soleh, anak umi yang rajin.

7. Sebaik saja anak bangun, gosok kepalanya sambil bercakap dengan lembut agar ia mandi , solat subuh dan bersegera ke sekolah untuk menjadi anak yang bijak pandai.

8. InsyaALLAH , anak anda akan bangun dengan badan yang segar dan minda yang cergas kerana dikejutkan dengan penuh kasih sayang. 

** Cara ini juga boleh dilakukan kepada suami isteri tersayang atau sesiapa saja :)


Sumber: aduhh betul2 lupa dari mana aku copy paste..btw thx a lot & credit to the owner.

Kalu gini punya baik lentok..nak kejut hero tecit ni pun tak sampai hati..huhuhu

12 comments:

Wak Gelas™ said...

penat anak tuu.,ehHHee

QueeN TerataI said...

wah.. mmg lena sungguh tu... tq for the tips..

mama_ka0ri said...

oloosss..comeinya tido..nak kejut pon tak sanggup kan..

anyway, bagus gak tips ni..nanti boleh amalkan utk anak2 kita..:)

emy pokden said...

Comeinyer...kalu gnilah sy pun x sampai hati nk bgnkan...tp kalu terpaksa mmg sy gomol2 lah sampai bgn...hehehe...

Nafira usof said...

hahaahha.. comel jer.. memang tak sampai hati nak kejut.. rasa nak pelok2 jer.. ahaks~

GREENJADE said...

WakGelas - penat posa tu wak..ekekeke

GREENJADE said...

QT - lena lepas kacau ibu dia sahur hihihi

GREENJADE said...

mama_kaori - betul..sy pn x pernah terfikir sebelum ni..hehhe

GREENJADE said...

emy - itu lah..mmg rasa nk gomol2 jek instead of kejutkan hihihih

GREENJADE said...

NAfira - hahaha sam lah sis..mcm nk pelok2 sampai dia bangun hihihi

Masya said...

INSYAALLAH .. MMG SELALU KEJUT MCM TU.. TP YG X MENAHAN MINTAK DUKUNG NAK KE BLK AIR .. WALAUPUN DAH 5 TAHUN HUHUHUHUHU....

GREENJADE said...

Masya - hehe nak bermanja2 tu..kecit2 ok lah lg..kalu dh 15 thn dok gitu gak mau parahhhh kite sis..ekekekeke