Showing posts with label IKAN. Show all posts
Showing posts with label IKAN. Show all posts

June 21, 2013

LEMPENG vs CENCARU SUMBAT


 rezeki pemberian fm my ex-colleague - Ila
besau2-gebus2-montoks2-harum-wangiiiii
fresh baru tebang dari pokok beliau sendiri
(kalu akak yg tanam sure pisang tu bantut2 kejung2 gamaknye..'panas' tangan ku ini..)
walopon jauh di mata susah2 dtg hantar pisang ke opisku..terharu I 
syg nya tak sempat nk bertemu bertentang-mata..
 ten-Q Ila..
dah jadi lempeng..pisang mu itu
sedap
teringat masa pegnen tu hari..mmg quite often craving for lempeng lah 
CENCARU SUMBAT
dah selamat goreng pagi tadi
hmmm..tapi tak sempat makan lagi..
* tunggu daku ya cencaru... eheks :p *

July 23, 2012

Puasa berdua


Alhamdulillah..sudah hari ke-3 Ramadhan..

Kali ini merupakan pengalaman pertama aku berpuasa tika berbadan dua
Syukur, kehebatan luar biasa yg Allah kurniakan
tiada langsung rasa penat..
cuma badan terasa cepat mengah bila byk bergerak & still terasa loya2 mabuk2
tp masih ditahap terkawal..

moga hari ini juga aku berjaya menghabiskan hari ke-3 berpuasa
juga utk hari2 berikutnya..Insya Allah

rasanya masih belum terlambat mgucapkan SALAM RAMADHAN pd teman2 blog ya

tadi sempat menjengah blog kawan2
aduhh terliur pula tengok juadah2 lazat di blog diorang

dgn kandungan hampir menjangkau 28 mggu selera sudah sikit2 mula mengganas
sebelum ini terlalu terhad makanan yg boleh diterima tekak

paling tak suka manis-manisan, cokelat (padahal ini feveret), lauk2 berkuah,lauk2 bertumis,kari, kek bagai...tapi kurma & kismis boleh pula aku telan berkilo2 sudah..hehehe

Owh tekak sgt hepi nowdays aku udah boleh makan ikan..
before this aku bedal ayam goreng hari2 smpai nk muntah hihihihi

antara juadah 1st day Iftar tu hari...













IKAN PARI BAKOR BELACAN
resepi ikut suka hatiku sendiri..hihihi
(dicicah dgn air asam)


Bahan2
10 tangkai cili,
3 ulas bawang putih/merah,
sedikit belacan,
sebiji tomato,
sedikit pes tomyam,
minyak zaitun (dititik bersama serai during proses membakor)
perahan lemon













LEMPENG PISANG (air tangan bondaku)
oh lately lempeng pisang sudah menjadi menu wajibku
takpe baby pun suka betul tak boboy? hehehehe

Bahan2
tepung gandum, 
pisang, 
susu tepung, 
kelapa parut,
gula,
garam




 ONDE2 (air tangan adikku WanCik Ila)
sedap yu..mmg licin-licau kami kerjakan hahaha

















Disudahi dgn air tembikai selasih buatan makBonda yg nyummylicious..

Sekian cerita-ceriti 1st Ramadhanku..hehehe