Showing posts with label Masakan. Show all posts
Showing posts with label Masakan. Show all posts

May 5, 2015

CHOCOLATE CHIPS-RICE KRISPY CRUNCHY


Gigih buat biskut untuk my little khalifah
Tak susah membuatnye
Semua bahan ready made aje


Ini saje bahan2 nye
1 cup of Buble rice
1 cup of rice Krispy
2 1/2 cup of cookies mix flour
1 egg
1 cup of dwi color chocolate chips
3/4 butter

 rupa bentuk sebelum dibakar
Bakar selama 20 minit @ 170 c
Dah siap!
Jom ngudap2
little hero suke aje apa ibu buat
next time ibu repeat lagi ya sayang
dapat 2 balang..

 



March 17, 2015

HOME MADE PIZZA TERLAJAK LAKU



Kadang2 pernah tak rasa kehabisan idea nak makan apa? nak masak apa?
Lately kerap pula terjadi pada diri aku.
Kerap2 makan di luar pun tak lalu juga ditekak ni.
Nak masak pula...tak ramai di rumah. Serba-salah.

Sabtu lepas bangun pagi2 otak dah ligat memusing tak tahu nak makan apa.
kesudahannya buat home made pizza saje lah for breakfast.
Si kecil ni pun suka aje. Dah jadi feveret list dia home made piza ni.
Buat simple2 saje pun.
Bahan2 basic saje. Campak2 apa yang ada dalam fridge.

abaikan rupa paras yang kurang mengancam tu ya
asalkan si kecit happy...ibu pun makan senang hati
sangat2 heaven occay!
Bahan2 pun sangat basic:
roti uli sendiri, capsicum(3 colors), onion (akak pakai kaler ijo tu), cheesedale (4 slices), mozarella (topping), tomato sauce, chilli sauce, olive (black).



 alahai ...siap nak men-deco pulak si kecit ni..
kasi chance aje lah deco2 dgn round chips kalerful dia tu...

tak sampai 10 mins...licin-licau piza ibu..
Alhamdulillah...

February 2, 2015

Siri Masakan - Pudding Triffle, Cheese Cake, Mini Pizza, Banana Cheese, Serawa Labu


rindu nye pada blog kesayangan ni
kekangan masa menyebabkan beliau terabai

Tak tau nak start entry mana satu..dari ceruk mana dulu 
banyak cerita suka duka bahagia derita gembira...cewahh



just start dengan pembuka selera ya

PUDDING TRIFFLE
lapis atas (A)
1 tin koktail buah
sepeket jelly (brand nona)

lapis tengah (B)
3cmb tepung custard
 secubit garam
1 tin susu cair (akak pakai Carnation)
1 tin air
1/2 cawan gula

lapis bawah(C)
swiss roll (dipotong & disusun rapat2 & direnjis2 sedikit air koktail buah)




 sempoi aje pung (abai kan hero separa bogel di atas)
buat 3 layer aje - KEK, PUDING custard & jelly + koktail, 
lembut lentok-meliuk2
nak makan kena cedok dengna sudu atau senduk
hasil tak berseni ku..
biar buruk di mata ...sedap di tekak..kih4

88===========================================================88
CHEESE CAKE 

Bahan2 kek
250gm cream cheese
1 biji telur
1/2 cawan susu pekat
1cmt parutan lemon
sedikit esen vanila

Bahan2 dasar
setengah peket digestive biscuit
1/4 butter untuk digaul bersama biskut

Cara
-hancurkan biskut digestive & digaul bersama butter (agak2 boleh dikepal)
- then simpan sebentar di dalam peti ais

- campurkan kesemua bahan untuk membuat cake & putar selama +-5-10minit
- angkat & tuangkan ke atas lapisan dasar (biskut)
- bakar (1 jam) if kukus (45 minit)
akak suka buat dua versi - KUKUS & BAKAR
tapi tekak lagi suka kukus
berbanding oreo & digestive - 
akak lagi suka digestive biscuit disebabkan teksturnya yg lembut
 ini versi bakar..
ini versi kukus
 ini pun versi kukus...
sedap..moist2 gitu

88=======================================================88

MINI PIZZA
bahan2 sila jenguk2 di bawah ya
v
v
 roti slice yg tak habis jangan dibuang
boleh di re-cycle untuk sesuatu yang melazatkan
Mulakan dengan Bismillah...
 filling - adalah kesemua bahan2 di atas yg telah di potong2
teburkan sedikit sos tomato puri (jika tiada tomato sos pun boleh saje)
hiaskan dengan bahan2 lebihan
jika suka boleh juga ditambah ikan bilis & sebagainya ikut selera memasing


88=================================================88
BANANA CHEESE+CHOCOLATE RICE

ini versi kak Jade
pisang berangan / pisang emas rasa lebih enak
tapi ikut selera masing2

8 biji pisang berangan digoreng
sedikit susu pekat
cheese (parutan cheese)
chocolate rice

sedap dimakan semasa panas2
dah sejuk...feel & taste agak 'kureng' sikit..

88=============================================88
SERAWA LABU

separuh labu dipotong dadu
gula kabung/gula merah
1 tin susu creamer 
2 cmb sagu
daun pandan sebagai pewangi
air


Sekian sessi masak-masak mengikut selera tekak...


November 14, 2014

Jeruk Kedondong Asamboi Berapi


Lately sini sana sinun demam virus jeruk mangga asamboi ye tak?
Dah jemu mangga jeruk so selera tekak bertukar pula kepada lain buah
kedondong...nanas pun aku layan..apple..sume buah dah aku ber-eksperimen 'menjeruk'kan mereka...
hihihi


 mudah aje cara membuatnye
KEDONDONG, SECUBIT GARAM, ASAM BOI (separuh diracik2) & GULA
perap lah seberapa lama yg mahu
tapi akak ni gelojoh..tak sampai sepuluh minit dah tinggal separuh bekas ku bedal!
whahahaha!!

 buat 2 bekas..makan sikit2..kununye..tak sempat simpan seminggu pun
tinggal bekas aje selebih nye...ngehehehe
 air detox @ infused water pun akak layan..
sedap pula layan time cuaca panas2 ni kans...
aku lihat air detox ni pun dah jadi viral di FB, whats app , IG etc..
banyak khasiatnya..
rasanya semua orang aware the benfits rite?
boleh jer terjah SINI
 bila mood rajin
memasak je kerja nye..
resepi asal from my mom..
 tak tahu nak kasi nama apa ya?
 TELUR KENTANG PAPRIKA ASMARADANA 
aci tak?
hahahaha!
ada 3 lapisan..
lapisan bawah sekali - kentang sagat dicampur rempah (apa2 rempah pun ok ikut citarasa tekak) & minyak zaiton (terap2 di acuan kemudian tuangkan lapisan tengah & atas) 
lapisan tengah & atas: telur, garam, gula rempah sup siam, seasoning, daun sup & daun bawang.
bakar aje pun..selama 15 mins..
makan sebiji kenyang tergolek2
(mode membaking boleh refer to photo 3rd fm bottom ya)

Sekian.
:)



May 9, 2014

Chicken Chop Mudah nye....versi kak Jade



Masak2 untuk hubby last few weeks sebelum beliau pulang ke perantauan orang..

Dalam banyak2 bahan..memang terlupa nak beli bread crumbs ..so sebagai alternatif akak gunapakai tepung goreng ayam serbaguna ADABI. hehe

 Alhamdulillah...tak perlu susah2 makan di luar..mencari parking bagai..


Bahan2 perap
fillet ayam - bahagian dada ayam
2 ulas bawang putih (akak tumbuk)
1 cmb sos tiram
sedikit daun oregano

Bahan2 untuk coating
1 biji telur
tepung serbaguna ADABI (pengganti bread crumbs..kena le kretif sbb masalah pelupa hihihi)

Cara2
- perap ayam dengan bahan perapan di atas (akak perap dalam 15 minit aje)
- panaskan minyak
- celupkan ayam dalam bahan coating
- gorengkan (pakai minyak banyak untuk hasilkan rupa paras yg comel.hehe)

Black Peper Sauce
3 ulas bawang putih (dikisar)
1 biji bawang besar (dipotong dadu)
1 cmb kicap pekat
1/2 kiub pati ayam knorr
1/s cmt serbuk lada hitam
1/2 cawan steak sauce (akak pakai brand - classic)
1/2 cawan air
4 biji cendawan butang (dihiris nipis2...ini optional aje ye..saje nak derhaka resepi sikit hehe)
garam & gula secukup rasa
sedikit tepung jagung (untuk memekat kan kuah)

Cara2 Membuat black peper sauce
- Panaskan minyak
- tumis bawang putih
- masukkan bawang besar
- biar agak layu & bila naik bau masukkan kicap, steak sauce, pati ayam,
 - masuk kan tepung jagung & masak sehingga kuah agak pekat
- masukkan gula & garam secukup rasa

angkat dan tuangkan diatas ayam..& ready to eat..jommmsss!!


Oh...few days after..
masak nasi lemak sebagai breakfast
menu biasa2 aje
tapi kali ni akak masukkan bawang besar di dalam nasik
memang sedap & wangi

 nasi lemak berhalba, berhalia & berbawang... 
kasi zoom sikit! ;)




August 7, 2012

Lepat Udang Kukus


Menu ni special untuk my little sis kat Gombak nun
selak2 resepi dlm majalah Harmoni terbekenan menu ni

maka dgn gigih nye si kakak yg gorjes ini
test power kali pertama buat lepat udang kukus ni

bg aku ..aku lebih selesa memanggil menu ni sbg 
pais udang kukus
agak mudah untuk mmebuatnya
walaupon nmpk sedikit renyah/cerewet..
rasanya yg lemak2 pedas sweet sour mmg mmbuka selera ;)

Alhamdulillah percubaan pertama..
 the taste tidak lah begitu mengecewakan kami sekelorga..
(walopon rupa mu tidak menawan qolbu)
akak modified sikit2 dr menu asal tuan empunya lepat udang ni mengikut citarasa kami

untuk bahan2 lepat udang ini sila klik pada foto dibawah utk tumbesaran ya

dalam isi udang akak tambah serbuk lada hitam, sedikit garam, daun ketumbar, tepung jagung.  
menu asal cuma dicampur kelapa parut, isi ayam, tepung gandum.. 
inilah rupa asal lepat udang kukus idaman my lit sista..

Sekian.




June 25, 2012

Habuan tekak teringin

Sejak pegnen ni masakan luar banyak tak boleh diterima tekak
semua nk fresh2 air tangan dr rumah aje
fast food pun sejak 2-3 hari ni aje baru boleh jamah sikit2
itu pun tak semua..
setakat ni hanya pizza hut boleh diterima tekak
lelain outside food..kirim salammmmmm lah kakYong
rasa nk muntah guling2 
hahahaha

oh tekak teringin sangat2 nk makan bubur kacang hijau + gula Melaka + susu cair+sagu
dgn gigih nya malam2 buta jam almost 10pm akak ke dapur bersilat sorang2
selesai masak..tutup api..angkat masuk mangkuk...
slurpppp!!! 
ngadap masa tu jugak..tak nyabor2 dah..mkn panas2 gitu
ya Allah...nikmatnye...lehai
i like like like sangat ;)

eh ape motif ketam ni pulak ye?

Sabtu nye aku & makBonda kehabisan idea nk masak ape utk kami berdua
so kami decide makan ketam aje
tapi kali ni kami buat menu ketam bakar
(maaf ye masa ni tersangat lah lapar tak sempat nk hias bagai dah)
ketam pun dh merangkak2 keluar pinggan hahaha

mmg simple sgt cara2 dia
(idea pun ikut pala hotak sendiri je heheeh)

 4 ekor ketam yg ensem2
5 tangkai cili api (dipotong nipis2 serong)
2 cubit pes tomyam knorr (kalu taknak masin boleh kurangkan pes)
sebiji tomato (dipotong nipis2)
1 tangkai daun limau purut (optional..tamau pong boleh jek)
1 batang serai (potong nipis2..tamau buh pong boleh jek)
1 cmb perahan lemon

Cara2
campurkan kesemua bahan & kacau
tuang atas ketam & gaul sebati
masukkan dlm loyang
bakar dlm oven selama 10 mins
angkat & hidangkan bersama nasi panas2

April 12, 2012

Posto posto..Mrs NB bersama 6 Sahabat di PBAKL 2012


YEY!
Koleksi resepi kami 6 sahabat kpd NORHAYATI BERAHIM 
bakal berada di pasaran tak lama lagi
kawan2 boleh serbu koleksi comel & gorjes ini 
di Pesta Buku Antarabangsa KL, di PWTC 
(yg bakal berlangsung dr 27/April ~ 6/May ini ya!)

macam2 menu ada..
Melayu tradisional, moden,Thai, Turkey semua ada

Selain menulis novel
sebenarnya NORHAYATI BERAHIM juga mempunyai bakat
dan kepakaran dalam bidang masakan
semejak saya sakit ketika 1st trismester kehamilan
sudah 3 kali menu "KOFTE" (masakan Turkey beliau) tlh dijamu kpd saya
dan itulah makanan yg boleh diterima tekak setakat ini
ngengade jugak baby kakJade ni yer..
moga2 esok keluar ke dunia chomel macam baby Turkey ya ..ehehe

nak tau resepi nye?
ada di dlm koleksi masakan ini
aku juga turut menyumbang 4 resepi kesukaan hubby
moga jadi kesukaan semua juga :)


RM15.90 (diskaun sbyk 20% pd PBAKL nnti ya)






October 18, 2011

Kegemaran beliau...

Alhamdulillah
bsyukur sgt2
incek hubby bkn lah seorang yg cerewet dlm memilih makanan
kami byk persamaan
cili api adalah bhn asas plg wajib
dlm setiap masakan
cuma yg mmbezakan
akok x thn pedas sangat noks
hahaha

Ayam Masak Palembang
dpt resepi ni dr seorang kakak berasal dr Seromban
sgt2 mudah & kena dgn tekak
(diubahsuai sedikit mengikut versi tekak akak Jade)

Bahan2
bwg putih
bwg merah
segenggam cili api
2 batang serai
sedikit cili kering
sedikit cili masak
sedikit halia
daun kari
sedikit kicap
garam secukup rasa

Cara2
mudah aje
campakkan kesemua bhn & goreng hingga naik minyak
(jika mahu mnjimatkan masa kisarkan kesemua bhn)
then masukkan ayam, kacau,angkat & hidangkan
senangkan?
heheh

Taugeh goreng bercili power!
(asal nk masak asparagus..tp lain lak jadi nye hehe)
mane tak power nye..ado cili api nun..
the most hubby punye feveret
MekTini Fried Ciken..hehehe
sonang kojo kak melah ahahaha
kdg2 aku gaul2 dgn rempah2
kdg2 goreng bsama daun kari
ikut kretiviti akak lah
asalkan ayam tu bgoreng hehehe
ni pong feveret no.1 incek hubby
sup tulang power!
biasanya aku pakai sup tulang bunjut jek
plg best kalu dpt kan bahagian tulang rusuk
kuah akan jd lebih pekat & lebih sedap yu!
nyummy..nummy ;)


kesemua masakan ni sempat aku masak dihari terakhir before hubby leaving Mesia tu hari..


August 7, 2011

Rezeki Ramadhan ke-6

Apam Mekar ~ kiriman dr adik dr Gombak
(mmg sedap, adik aku sorang ni mmg terer buat kue2 bagai
beliau sedia mengambil tempahan order..haa WanCik..I promote tuu)

buah tgn dr Cameron Highlands, dr adik lg sorang
durian pon ado ehh...best2..i loikeee ;)
(wahhh bagus lah adik2 ku ini...mggu dpn kasi lg yek..ekekeke)
terkejut aku dpt 1 karung gini...
stok 2 minggu x abis2 mkn ni.

haa amek ko!! belambak stoberi pojaan Malaya ni
puas makan.
suku dpd stok, selamat dibuat jus
lawan pulak dgn cendol mables home made makBonda
malatop yu!
antara kiriman dr Cameron juga ni..
ubi keledek yg kecit2 chomel
manis, sedap berlawan2 kami makan

August 3, 2011

June 4, 2011

Saturday blues

Saturday yg malas
err
ke ahkok yg malas?

hehehe
still nk kaber line tuh

lunch masak kotiao sajok

asparagus cili goreng belacan
(kangkong tadak asparagus pon blasah ku hentam masak belacan kui3)

jengok2 pokots munge kt luor umah
adehhh
berbintat2 alovera itu aihh
so..
salah pokot?
salah cuaca?
salah pasu bunge?
salah jage?
salah siape tu nok?
ahakz :p


April 28, 2011

Bahulu terlewat :p

Btol2 telambat bangun
makanye
telambat lg lah kak non ke opis

itu lah bahana tdo blk slps subuh

baju ngn tudung pon dah x matching
errr..dah blurrrr
ape2 aje lar baju cekelat kawen ngn tudung rainbow tuh??
uhhh antam aje larrr labuuu..
asal xyah susah2 pyh kak non nk iron2
uhuhuhu

yg penting ini kuey btol2 make my day
very de DAY
ape lah aku merapik2 nih
kih kih kih :p
resepi cilok dr buku colleague
~ Bahulu kukus berkismis~
lembut & sgt2 gebusss
melt2 di dlm molot x perlu dikunyah2
ahakz :p

senang jek nk buat nye..
bhn2 pon sempoi jek

Bahan2
1. ovelette
2.santan/susu cair sket
3.telor
4.tepung superfine
5.gula castor/halus
6. esen vanila (mustil le mau kasi harum)
7. pewarna (ikut kesukaan anda)
8. kismis

Cara2
1. pukul telor +gula+ovelet hingga kembang
2.masukkan tepung+santan/susu+kismis slow2 sket2
3. dh agak2 ensem sebati masuk dlm loyang
4. kukus selama 15-20mins (depend on yr quantity la ye)

Renung2 kan..selamat mencuba ;)
(iye2 aje mcm le ade org nk mcuba ye dok?)
ekekeke